رهبری
NGO

NGO

مشارکت اجتماعی مهمترین گام در توسعه سلامت

.

.

.

.

اخبار معاونت اجتماعی

برگزاری کارگاه آموزشی توانمند سازی سمن ها

با حضور معاونت اموراجتماعی دانشگاه ، کارشناسان معاونت ، مدیر ،کارشناسان واعضای تعدادی از سازمان های مردم نهاد مرتبط با سلامت فعال کارگاه آموزشی توانمند سازی سمن ها با موضوع حمایت طلبی و بازاریابی اجتماعی دردانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزارشد

یکشنبه 29 بهمن 1396

نشست کارشناسان معاونت اجتماعی با دکتر فرزام بیدارپور

انجام مصاحبه شفاهی با معاون بهداشتی دانشگاه به منظور مستند سازی تجربیات افراد تاثیرگذار بر سلامت استان

سه‌شنبه 24 بهمن 1396

نشست معاون اجتماعی دانشگاه با مددکاران شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه

نشست معاون اجتماعی دانشگاه با مددکاران شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه جهت بررسی مشکلات وموضوعات مربوط به حوزه کاری مددکاری موجود در واحد ها

سه‌شنبه 17 بهمن 1396

فراخوان برگزاری کارگاه توانمند سازی نمایندگان سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت استان و روسای هیات مدیره موسسات خیریه و خیرین شاخص استان

معاونت اجتماعی دانشگاه در نظر دارد به منظور توانمندسازی وآشنایی نمایندگان محترم سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت استان وهمچنین روسای محترم هئیت مدیره موسسات خیریه وخیرین شاخص استان با اصول کارگروهی وتاثیر آن بر فعالیت های اجتماعی واصول بازاریابی اجتماعی دومین کارگاه خود را با همکاری اساتید محترم جناب آقای دکتر زارع زاده وجناب آقای دکتر کریمی برگزار نماید. لذا از متقاضیان محترم درخواست میشود جهت هماهنگی با خانم عرجونی (شماره تماس 33165115 ) کارشناس مشارکت های اجتماعی دانشگاه تماس حاصل نمایند. تاریخ برگزاری کارگاه 96/11/28 روز شنبه ساعت هشت وسی دقیقه لغایت سیزده

یکشنبه 15 بهمن 1396

برگزاری دومین جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذایی درسال 96

دومین جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذایی راس ساعت 14 روز یکشنبه مورخ 08/11/1396 باریاست معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری ورییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سـالن جلسات شهدای دولت استانداری برگزار شد.

دوشنبه 9 بهمن 1396

جلسه دبیرخانه ستاد حرکت های داوطلبانه ارائه خدمات دندانپزشکی دانشگاه

روز شنبه 96/11/7 ساعت 10 صبح در سالن جلسات دفتر ریاست دانشگاه اعضاء دبیرخانه ستاد حرکت های داوطلبانه خدمات دندانپزشکی دانشگاه در راستای سیاست های مصوب جهت برنامه ریزی وتصمیم گیری در خصوص راه اندازی وشروع بکار مجدد کلینیک های سیار دندانپزشکی تشکیل شد.

شنبه 7 بهمن 1396

بازدید ونشست صمیمی با اعضای هئیت مدیره انجمن ام اس سنندج

روز پنج شنبه 5/11/96 دکتر کندایی معاون اجتماعی دانشگاه بهمراه دکتر کریمی وکارشناس مشارکت های اجتماعی دانشگاه جهت نشست صمیمی وهمفکری وبازدید از انجمن ام اس سنندج به دفتر انجمن مراجعه نمودند.

پنجشنبه 5 بهمن 1396

تشکیل جلسه آموزشی دانشگاه با اعضای انجمن دیابت سنندج (دایره آبی)

چهارم بهمن ماه 1396 با حضور کارشناسان معاونت اجتماعی و جمعی از اعضا ی انجمن و هیات مدیره دایره آبی در محل سالن اجتماعات دانشگاه جلسه آموزشی و هماهنگی امور اجرایی انجمن در ساعت 9 صبح تشکیل شد

پنجشنبه 5 بهمن 1396
معاونت در یک نگاه

ضرورت فرهنگ‌سازی و مشارکت عمومی در امر سلامت برکسی پوشیده نیست. امروزه دولت‌ها علیرغم تلاشی که در زمینه تأمین سلامت جامعه در دو حوزه درمان و تأمین دارو انجام می‌دهند، به خوبی بر موضوع فرهنگ سلامت و نقش مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در همدلی و همراه دولت‌ها پی برده‌اند. استفاده از ظرفیت عظیم مشارکت عمومی در تأمین سلامت نیازمند سیاستگذاری، هدایت و رهبری می‌باشد. مشارکت هدفمند و معنادار مردمی در حوزه سلامت فلسفه اساسی ایجاد ساختاری تحت عنوان معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. آنچه در پی خواهد آمد چشم‌انداز، سیاست‌ها، اهداف، ساختار و مجموعه برنامه‌های معاونت نو تشکیل اجتماعی است که اطلاع‌رسانی عمومی آن قطعاً به ارتباط بهتر و معنادار همه خیرین حوزه سلامت و مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک خواهد کرد. تجربه ایجاد قائم‌مقامی مشارکت‌های اجتماعی، خیرین سلامت و سازمان‌های مردم‌نهاد به رغم زمان اندک فعالیت تأثیرگذارش به معاونت اجتماعی، نشان از آگاهی مدیریت هوشیار وزارت داشته و دارد. امید است که با هماهنگی و همدلی مجموعه مدیریت سلامت و درمان کشور و همراهی همه خیرین، مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه سلامت بتوانیم خدمتی در خور و شایسته به همه هم‌وطنان عزیز ارائه کنیم.

 
 

 مأموریت و وظایف پیش‌بینی شده برای اداره کل مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در سلامت

الف: ادغام مؤلفه‌های اجتماعی در نظام سلامت کشور:

1- تدوین سیاست‌های راهبردی مؤلفه‌های اجتماعی

2- توانمندسازی و ارتقای مهارت SDH در نظام مراقبت‌های بهداشتی

3- پیگیری ایجاد جایگاهی پایدار در نظام آموزش عالی علوم پزشکی برای مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در سلامت

4- تدوین اولویت‌های مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت در سطح ملی و استانی

5- حمایت از حوزه‌های مختلف سلامت (درون سازمانی) به منظور طراحی و اجرای حداقل یک برنامه در حیطه مؤلفه‌های اجتماعی با رویکرد اجتماع‌محور

6- طراحی و ادغام مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در سلامت در نظام PHC با هدف کاهش نابرابری‌ها در سطح استانی و محلی

7- همکاری در طراحی چارچوب اجرایی برای پیاده‌سازی رویکرد توانمندسازی اجتماع‌محور و همکای سایر دستگاه‌ها و نهادها (بین بخشی) با هدف ایجاد نظام پایدار اجرای برنامه‌های مرتبط با مؤلفه‌های اجتماعی

8- تدوین لوایح و مقررات حمایتی

9- ایجاد سامانه نرم‌افزاری برای مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت

ب: شبکه مراکز تحقیقات SDH:

1- بازنگری و پیشنهاد سیاست‌های راهبردی مراکز تحقیقاتی

2- حمایت از ایجاد شبکه مراکز تحقیقاتی مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت

3- توانمندسازی مراکز تحقیقاتی با رویکرد ابتکارات اجتماع‌محور و همکاری بین‌بخشی

4- پیشنهاد اولویت‌های مطالعاتی برای مراکز تحقیقاتی SDH مبتنی بر آمایش سرزمین و اهداف توسعه پایدار

5- مطالعه و پیشنهاد مدل‌های توانمندسازی اجتماع‌محور مبتنی بر آمایش سرزمین

6. تدوین بسته‌های آموزشی موردنیاز اهداف SDH

ج: پایش و ارزشیابی:

1- بازنگری شاخص‌های عدالت در سلامت

2- تدوین پروتکل جمع‌آوری داده‌های مرتبط با شاخص‌ها با مشارکت درون و بین بخشی

3- ایجاد نظام پایش و ارزشیابی شاخص‌های عدالت در سلامت

4- شناسایی و ارزیابی سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی موفق در پاسخگویی و تعهد به سلامت جهت دریافت نشان سلامت

5- مستندسازی و انتشارات

د: اهداف توسعه پایدار

1- همکاری در تکمیل استانداردهای ملی پیوست سلامت

2- حمایت‌طلبی به منظور پیگیری اهداف توسعه پایدار

3- حمایت‌طلبی به منظور پیاده‌سازی پیوست سلامت در انواع طرح‌های توسعه

4- ایجاد بانک اطلاعات در نظام دیده‌بانی با هدف کمک به برنامه‌ریزی و حساس‌سازی سیاست‌گذاران

5- سازماندهی و تقویت همکاری‌های بین‌المللی

 

مأموریت و وظایف پیش‌بینی شده برای اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت معاونت اجتماعی

1- تدوین سیاست‌های راهبردی سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت

2- ایجاد سامانه نرم‌افزاری و بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم‌نهاد

3- تبیین وضعیت موجود سمن‌ها و میزان موفقیت آن در تحقق اهداف موردنظر و اعلام هرگونه تخطی و انحراف از اهداف مأموریت‌های موردنظر در اساسنامه با توجه به اطلاعات به دست آمده در سامانه فوق

4- گسترش فعالیت‌ها سمن‌های ملی به استان

5- ایجاد کمیته هماهنگی بین سمن‌های دارای مأموریت و موضوع مشابه

6- ایجاد نظام پایش و ارزشیابی به منظور رصد فعالیت سمن‌ها (از نظر رعایت مواد اساسنامه، شفافیت مالی، پاسخگویی مناسب به ذینفعان)

7- حمایت از برگزاری همایش‌های ملی و استانی توسط سمن‌ها

8- کمک به سمن‌ها در برقراری ارتباط با سمن‌های مشابه در سایر کشورها و مجامع بین‌المللی مرتبط

9- فراهم نمودن زمینه مشارکت اعضای انجمن‌های علمی و صنفی به منظور:

Ÿ آموزش جامعه تحت پوشش سمن

Ÿ آموزش دانشجویان و صاحبان حرف پزشکی از جمله در آموزش مداوم جامعه پزشکی

Ÿ ورود اعضای انجمن‌های علمی و صنفی به هیئت مدیره سمن‌ها

Ÿ تعیین سمن‌های مورد نیاز با استفاده از اطلاعات و تجارب موجود و ترغیب و حمایت از اعضای انجمن‌های علمی- صنفی به تأسیس سمن‌های موردنیاز

Ÿ تدوین و انتشار کتاب سمن‌های حوزه سلامت

Ÿ همکاری در تهیه خطوط راهنمای تشخیصی درمانی

Ÿ کمک به تدوین سند ملی بیماری‌های تحت حمایت سمن‌ها

Ÿ حمایت از سمن‌ها در طراحی و اجرای پروژه‌های پژوهشی

10) تونمندسازی سمن‌ها از طریق آموزش هیئت مدیره و هیئت مؤسس سمن‌ها

11) احصاء فعالیت‌های اجرایی و پژوهشی قابل واگذاری وزارت بهداشت به سمن‌های توانمند

12) ایجاد زمینه مشارکت سمن‌ها در برنامه‌های مختلف حوزه سلامت

13) کمک به معرفی سمن‌ها توسط رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی

14) ایجاد هماهنگی و همکاری بین خیرین و سمن‌های سلامت جهت تأمین منابع مالی موردنیاز سمن‌ها

15) تعیین شرح وظایف معاونت و دبیرخانه اجتماعی دانشگاه‌ها در رابطه با سازمان‌های مردم نهاد

16) تدوین و اجرای بسته تکریم از سمن‌ها

17) حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های جهادی سمن‌ها در حوزه‌های تخصصی مربوطه

18) مستندسازی کلیه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و رویدادهای مرتبط با سمن‌ها

 

 

 

 

 

 

مأموریت و وظایف پیش‌بینی شده برای اداره کل خیرین و خیریه‌های سلامت

الف) محورهای عمومی

1) تدوین سیاست‌های راهبردی حمایت و نظارت بر فعالیت خیرین

2) مطالعه و طراحی ساختار علمی و اجرایی به منظور نهادینه‌سازی جایگاه خیرین سلامت در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

3) ایجاد شورای راهبردی امور خیریه در حوزه سلامت

4) تعیین شرح وظایف حوزه اجتماعی دانشگاه‌ها در رابطه با خیرین و مؤسسات خیریه

5) ایجاد سامانه نرم‌افزاری

6) تدوین برنامه جهادی برای افزایش کمی و کیفی مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت

7) احصای نیازمندی‌های اساسی حوزه سلامت و تعریف فرآیند برای تحقق امدادرسانی به آن‌ها از طریق خیرین

8) بسیج منابع از طریق خیرین برای انجام پروژه‌های کلان و دارای اولویت کشور

9) توانمندسازی و ارتقای مهارت دانشگاه‌ها و نظارم سلامت کشور جهت مواجهه با خیرین و مؤسسات خیریه

10) فرهنگ‌سازی جهت تبیین مقوله کار خیر در کشور و ارزش‌گذاری بر مؤلفه مشارکت مردمی در حوزه سلامت

11) تعامل سازنده با مجمع خیرین سلامت و استفاده حداکثری از توان ایشان و سایر مؤسسات خیریه

12) مستندسازی و انتشارات

ب) محورهای مبتنی بر جامعه هدف

ب-1- خیرین

Ÿ ایجاد بانک اطلاعات خیرین و واقفین حوزه سلامت

Ÿ تدوین بسته تکریم و تجلیل از خیرین، شامل (ساخت فیلم مستند، چاپ کتاب، برگزاری همایش تجلیل، اعطای نشان و ...)

Ÿ توانمندسازی خیرین جهت انجام کارهای تشکیلاتی و تأسیس مؤسسه خیریه

Ÿ سازماندهی فعالیت‌های خیر، شناسایی سرشاخه‌ها و ایجاد مدیریت یکپارچه مشارکت برای فعالیت‌های خیر در سطح ملی

Ÿ تشکیل کانون‌ها و تشکل‌های خیریه مبتنی بر گروه‌ها و صنوف مختلف مثل کانون بانوان خیر، جوانان، اصناف

ب-2- داوطلبان

Ÿ شناسایی گروه‌های داوطلب فعال در حوزه سلامت و تشکیل بانک اطلاعات آن‌ها

Ÿ احصای مدل‌ها و روش‌های کار داوطلبانه در حوزه سلامت با تعیین مصادیق

Ÿ تعریف مدل‌های جدید کار داوطلبانه برای گروه‌ها و اصناف مختلف در حوزه سلامت

Ÿ ایجاد سامانه و ساختار جذب داوطلب تخصصی مبتنی بر نیازهای حوزه سلامت

Ÿ کمک به ایجاد شبکه گروه‌های داوطلب با علایق مشترک

Ÿ برنامه‌ریزی جهت آموزش و توانمندسازی گروه‌های داوطلب در حوزه‌های مختلف تخصصی

Ÿ مدل‌سازی و الگوسازی از داوطلبان حوزه سلامت

ب- 3- مؤسسات خیریه

Ÿ تشکیل بانک اطلاعات جامع مؤسسات و مراکز خیریه

Ÿ تدوین کتاب راهنمای جامع مؤسسات خیریه در حوزه سلامت با محتوای قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت آن‌ها، روش‌ها و حدود فعالیت و ...

Ÿ تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی برای مؤسسات خیریه حوزه سلامت

Ÿ ایجاد شبکه خیریه ملی و شبکه‌های خیریه استانی برای مؤسسات خیریه حوزه سلامت

Ÿ ایجاد مؤسسه ملی جهت حمایت و توسعه کمی و کیفی مؤسسات خیریه و ساماندهی برخی از نیازهای اساسی این مؤسسات، مانند مشکلات مالیاتی، تهیه نرم‌افزارهای مالی و فرآیندهای مددکاری و نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات خیریه، فعالیت و گزارش‌دهی مؤسسات خیریه

Ÿ تدوین دستورالعمل نحوه تأسیس و اداره مؤسسات و مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات سلامت

Ÿ ایجاد نظام پایش و ارزشیابی جهت رصد فعالیت‌های مؤسسات خیریه

Ÿ سازماندهی فعالیت‌های بین‌المللی و نحوه تعامل با مقام مشورتی سازمان ملل و تبادل تجربه با مؤسسات و مراکز خیریه بین‌الملل

Ÿ کمک به ایجاد مؤسسات خیریه با عضویت گروه‌های مرجع و خیرین شاخص در حوزه دارای اولویت وزارتخانه

Ÿ تعامل با نهادها و مؤسسات اجتماعی- اقتصادی جهت حمایت از مؤسسات خیریه

Ÿ برگزاری نشست‌های مستمر با گروه‌ها، نهاد و انجمن‌های مرتبط با مناطق و اقوام مختلف ایران به منظور بسیج ظرفیت‌ها جهت توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای حمایت از خیرین و امور خیریه

Ÿ پیگیری ایجاد و معرفی روز ملی خیرین

 تحقق مأموریت و وظایف پیش‌بینی شده برای دبیرخانه کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

 

1- تنظیم ماتریس ظرفیت‌های موجود وزارت بهداشت، سازمان وابسته و دانشگاه‌های علوم پزشکی و نوع بهره‌گیری از آن‌ها جهت پیگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه سلامت

2- ایجاد ساز و کار تبادل مستمر و نظام‌مند داده‌ها و اطلاعات آماری با دبیرخانه شورای اجتماعی کشور و برگزاری نشست‌های دوره‌های مشترک در حوزه آسیب‌های اجتماعی

3- سازماندهی نشست‌های دوره‌ای منظم با کارگروه آسیب‌های اجتماعی سلامت در دانشگاه‌ها و پیگیری مصوبات مربوطه به تدوین گزارش‌های دوره‌های عملکرد کارگروه‌ها

4- پایش و ارزشیابی مستمر و مستندسازی اجرای تکالیف و وظایف محوله به وزارت بهداشت از شورای اجتماعی وزارت کشور در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی حوزه سلامت

4-1- برگزاری مستمر جلسات ستاد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه سلامت

4-2- رصد، پایش، ارزشیابی و مستندسازی فعالیت‌های ستاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر شاخص‌های کنترل عملکرد

4-3- تشکیل شورا (کمیته ملی) علمی- اجرایی، تدوین و پایش شاخص‌های عملکردی حوزه آسیب‌های اجتماعی سلامت

4-4- اولویت تشکیل کارگروه آسیب‌های اجتماعی به شرح ذیل:

4-5-1- کارگروه مسائل اجتماعی محیط‌های دانشجویی به سرپرستی نماینده معاونت دانشجویی

4-5-2- کارگروه اعتیاد به سرپرستی نماینده معاونت بهداشت

4-5-3- کارگروه سلامت روان سرپرستی نماینده معاونت بهداشت

4-5-4- کارگروه حاشیه‌نشینی به سرپرستی مدیریت شبکه

4-5-5- کارگروه طلاق سرپرستی نماینده معاونت بهداشت

 
 
 
 

خلاصه ماموریت ها و وظایف دبیرخانه شورایعالی ارتقای سلامت و امنیت غذایی

1- پیگیری سیاست‌‌گذاری های کشوری برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی و سلامت مواد غذایی

2- بررسی و تصویب برنامه‌ها و تدابیر درون­بخشی، بین­بخشی  و فرابخشی در اجرای سیاست‌‌های ناظر بر سلامت و امنیت غذایی

3- تعیین و پایش شاخص‌های اساسی سلامت و امنیت غذایی

4- دریافت و اجرای استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای

5- اجرای برنامه سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی

6- تصویب ساز و کارهای نظارتی و رسیدگی به گزارش‌های نظارتی

7- ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مربوط در خارج از دانشگاه مانند دامپزشکی جهاد کشاورزی منابع طبیعی

8 - ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مربوط در دانشگاه مانند معاونت ها و مراکز بهداشت